خطاهايي در مقاله «قضاياي حقيقيه و خارجيه نزد خونَجي»

با مرور مقاله «قضاياي حقيقيه و خارجيه نزد خونَجي» به اشتباهات عجيبي برخوردم كه تعجبم را برانگيخت! موارد زير اشتباهاتي است كه فعلا متوجه آن شدهام:


1. در ص 112 دو گزاره سالبة الطرفين 26 و 28 به صورت زير آمده است:

26         خارجيه الموضوع  [كل ما ليس ج في الخارج فهو ملزوم لسلب الباء]

28         حقيقيه مطلقه    [كل ما ليس بملزوم للجيم فهو ملزوم لسلب الباء]

 كه درست آن چنين است:

26         خارجيه الموضوع  [كل ما ليس ج في الخارج فهو ليس بملزوم للباء]

28         حقيقيه مطلقه    [كل ما ليس بملزوم للجيم فهو ليس بملزوم للباء]


2. در پايان صفحه 116 چنين آمده است:

اما تحليل عبارت «له حيثيه الانسانيه» يا «داراي صفت انسانيت است» چگونه بايد باشد؟ اين عبارت را به دو صورت ميتوان صورتبندي كرد: اگر مفاهيم خارجي را با محمول سهموضعي صدق و به معناي «صدق عليه الانسان في الخارج» تحليل كنيم معناي عبارت «له حيثيه الانسانيه» چنين خواهد شد: «صدق عليه الانسان في الخارج و في الذهن». بنابراين، آن را بايد به صورت «TkAx ^ TzAx» ترجمه كرد كه حرف «z» و حرف «k»، به ترتيب، به معناي «در ذهن» و «خارج از ذهن» است.

 كه درست آن چنين است:

... «صدق عليه الانسان في الخارج أو في الذهن». بنابراين، آن را بايد به صورت «TkAx v TzAx» ترجمه كرد ...

طبيعتا در ص 131 نيز همه عاطفها بايد به فاصل تبديل شوند؛ اما اين كار برخي از ادعاهاي اين صفحه را مخدوش ميسازد!


3. اگر تعريفهاي زير را بپذيريم:

TkAx = (Ax ^ E!x)

TzAx = (Ax ^ ~E!x)

آنگاه خواهيم داشت:

(TkAx v TzAx) = [(Ax ^ E!x) v (Ax ^ ~E!x)]

                    = [Ax ^ (E!x v ~E!x)]

                    = Ax

 و اين به آن معنا است كه صورتبندي چهارم با اصلاحيه گفته شده به صورتبندي نخست فروميكاهد!

مقاله «قضاياي حقيقيه و خارجيه نزد خونَجي»

مقاله «قضاياي حقيقيه و خارجيه نزد خونَجي» در نشريه فلسفه سال ۳۸ پاييز و زمستان ۱۳۸۹ منتشر شد. اين مقاله، به دليل اعمال نظرات داوران نشريه، بيش از اندازه فشرده شد و اين مسئله شايد اطناب مملّ موجود در نسخه اصل را از ميان برداشته باشد اما بي گمان آن را به ايجاز مخلّ دچار ساخته است. از اين رو، مقاله ارسالي به نشريه را نيز پيوست مي كنم كه اگر مقاله منتشر شده ابهامي داشت به كمك اصل مقاله ابهام زدايي شود.

چکیده:

افضل الدين خونَجي، با تقسيم هر يك از عقد الوضع و عقد الحمل به خارجي و حقيقي، عقدهاي خارجي را به صورت وصفي و عقدهاي حقيقي را به سه صورت بسيط، اضافي و شرطي بيان مي‌كند. از آنجا كه موصوف و صفت را در منطق جديد غالبا معادل تركيب عطفي مي‌دانند، به نظر مي‌رسد كه عقدهاي خارجي را بايد به صورت تركيب عطفي تحليل كرد. عقدهاي حقيقي را نيز دست كم به سه صورت بسيط، شرطي تابع‌ارزشي و شرطي ربطي مي‌توان تحليل كرد. روابطي كه خونَجي ميان انواع قضاياي حقيقيه و خارجيه بيان كرده است در بيشتر موارد با تحليل عقدهاي حقيقي به صورت بسيط و در مواردي با تحليل آن‌ها به شرطي مادي و در مواردي ديگر با تحليل آن‌ها به شرطي ربطي مطابقت دارد. او همچنين، در مواردي به تعهد وجودي در موجبه كليه استناد مي‌كند و در مواردي آن را وامي‌نهد. از اين همه، نتيجه گرفته‌ايم كه خونَجي در همه موارد بر يك تحليل ثابت استوار نبوده و تحليل‌هاي گوناگون را با هم درآميخته است.

واژه‌هاي كليدي:

قضيه حقيقيه، قضيه خارجيه، عطفي، شرطي مادي، شرطي ربطي، تعهد وجودي.

انتشار شماره دوم نشریه «منطق پژوهي»

شماره‌ی جدید منطق‌پژوهی (سال اوّل، شماره‌ی دوم، پاییز و زمستان 1389) با مقالات زیر منتشر شده است:

احمدی افرمجانی، علی‌اکبر

ذوحدین هگلی؛ بررسی نسبت «پدیدارشناسی» و «منطق»

امیرخانی، مهناز

نظام‌های موجه محمولی کریپکی و مسأله‌ی ذات‌باوری

چیت‌ساز، مازیار

رویکردهای نو به قانون عدم تناقض

ذکیانی، غلامرضا

ارزیابی ترجمه‌ی عربی «قیاس ارسطو»

عطار، فراز

اصلاحات فرانتس برنتانو بر منطق

قیوم‌زاده، کامران

قضیه‌ی ناتمامیت گودل و فلسفه‌ی ذهن

میرزاپور، مهدی

صوری‌سازی قواعد قیاس حملی

با تشکر از آقای دکتر مهدی عظیمی که فهرست مقالات را برای اطلاع رسانی در اختیار بنده گذاشتند.

پي‌نوشت ۷/۳/۹۱:

اخيرا مقالات منطق‌پژوهي شماره ۲ در سايت «پرتال جامع علوم انسانی» قرار داده شده است.

روز و ساعت کلاس منطق ربط

با توافق با دوستان در اولین جلسه منطق ربط، این جلسات به روزهای دوشنبه ساعت ۱۴ منتقل شد. جلسات بعدی از روز دوشنبه ۲۱/۹/۹۰ ادامه خواهد یافت.

آغاز کلاس «آشنايي با منطق ربط» در مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه

دوره «آشنايي با منطق ربط» كه قرار بود در آغاز سال تحصيلي جديد در قالب كلاس‌‌هاي آزاد مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران در روزهاي سه‌شنبه برگزار شود با تاخيري دو ماهه در سه‌شنبه اين هفته ۸/۹/۹۰ ساعت ۱۴ آغاز مي‌شود. اين كلاس براي آشنايان به سمانتيك و نظام‌هاي استنتاجي منطق موجهات جديد در نظر گرفته شده است؛ يعني دوستاني كه دست كم دانش‌آموخته كارشناسي ارشد منطق هستند. ديگر دوستان شايد بهره چنداني از كلاس نبرند اما دست كم اين خوبي را دارد كه اهميت منطق موجهات جديد را براي فهم شاخه‌هاي پيشرفته‌تر منطق بهتر مي‌توانند درك كنند.

در جلسه آغازين، قرار است درباره روز و ساعت كلاس نيز توافقي به عمل آيد تا مناسب‌ترين زمان ممكن براي حضور دوستان فراهم شود.

انجمن منطق ایران برای اعضای جدید ثبت نام می‌كند

انجمن منطق ايران به رياست جناب استاد ضياء موحد كه از سال گذشته شروع به كار كرده است چندي پيش ثبت نام براي اعضاي جديد خود را آغاز كرده است. براي ديدن شرایط عضویت در انجمن منطق ایران مي‌توانيد به سايت انجمن مراجعه كنيد.