عدم توجه به منطق جدید در ایران / اهتمام غرب به منطق سنتی ما

همایش روز جهانی فلسفه برگزار شد. دکتر ضیاء موحد در روز دوم، چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱، دربارۀ وضعيت آموزش و پژوهش منطق در ايران سخن گفت كه گزيده‌اي از آن به نقل از سايت موسسۀ پژوهشي حكمت و فلسفه ايران نقل مي‌شود:
 
عدم توجه به منطق جدید در ایران / اهتمام غرب به منطق سنتی ما

دکتر ضیاء موحد معتقد است که رشته منطق جدید در ایران مورد توجه جدی قرار نگرفته است در حالی که در غرب اهتمام ویژه‌ای به مباحث سنتی منطق ما وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی حکمت و فلسفه، دکتر ضیاء موحد عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به بررسی وضعیت آموزش و پژوهش منطق در ایران پرداخت و گفت: منطق دانان جدید معتقد هستند که در برخی حوزه ها منطق قدیم جوابگو و کارساز نیست.

وی افزود: ابن سینا گفته که به منطق ارسطویی می توان چیزهایی افزود. جالب است که کانت هم همین دیدگاه را دارد.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که علم یک جریان پویا و آینده نگر و با کلی مسائل حل نشده است. علم یک جریان مداوم است. در خصوص اهمیت منطق باید گفت که در حال حاضر تخصص در یک حوزه منطق تمام عمر یک پژوهشگر را به خود اختصاص می دهد.

این استاد منطق تصریح کرد: در حال حاضر تأثیر فلسفه تحلیلی از منطق کم نیست. غرب به گذشته خود بازگشت و به منطق ارسطویی نیز توجه کرد. در این چندین ساله چندین و چند بار آثاری که از دوره اسلامی با ترجمه به دست آنها رسیده بود مورد بازبینی قرار گرفت و ترجمه شد و حتی ترجمه های دقیقتری نیز انجام گرفت. یعنی آنها به ترجمه‌هایی که از جهان اسلام به آنها رسیده بود بسنده نکردند.

وی در ادامه یادآور شد: در سالهای اخیر منطق دانان جدید غرب علاقمند به آثار منطقی ما شدند و این کار را شروع کردند. در ایران در سال 1334 مرحوم غلامحسین مصاحب کتاب منطق را نوشت که در زمان خود در ایران و حتی در خاورمیانه از کارهای مهم منطق به شمار می رفت.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب جریان منطق در ایران تغییر کرد و دورهای منطق در مراکز مختلف دانشگاهی دایر و برقرار شد که به منطق جدید پرداختند.

رئیس انجمن منطق ایران افزود: ولی برای نمونه در دانشگاه تهران شاهد هستیم که برای رشته فلسفه، 10 واحد منطق قدیم گذاشته اند و 2 واحد منطق جدید. البته این موضوع تبعات مثبت و منفی داشته است. البته یکی از دلایل این موضوع نبود معلم کافی در منطق جدید است. البته توجه به منطق قدیم این نکته مثبت را هم داشته که افرادی با مطالعه منطق قدیم با منطق جدید هم آشنا شده اند.

وی یادآور شد: جای سؤال دارد که رشته ای که مسائل جالب و جذاب دارد در ایران مورد توجه نیست.

لینک خبر:

عدم توجه به منطق جدید در ایران / اهتمام غرب به منطق سنتی ما 

بررسی وضعیت منطق، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف در ایران

همایش روزجهانی فلسفه امسال با عنوان «وضعیت فلسفه در ایران معاصر» در موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه 23 و 24 آبان 1391 برگزار خواهد شد. وضعيت منطق و فلسفه علم را دكتر موحد و دكتر كرباسي زاده ارائه خواهند كرد. زمان اين دو سخنراني به قرار زير است:


چهارشنبه 24/08/1391  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نشست دوم: بررسی وضعیت منطق، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف در ایران
رئیس نشست: دکتر ضیاء موحد و دکتر کریم مجتهدی
زمان سخنران موضوع
14:10 تا 14:30 دکتر ضیاء موحد  بررسی وضعیت آموزش و پژوهش منطق در ایران
14:30 تا 14:50 دکتر کریم مجتهدی فلسفه غرب و آموزش آن در ایران
14:50 تا 15:10 دکتر محسن جوادی بررسی وضعیت آموزش و پژوهش فلسفه اخلاق در ایران
15:10 تا 15:30 دکتر احمدرضا همتی‌مقدم بررسی وضعیت فلسفه پزشکی در ایران
15:30 تا 15:50 دکتر امیراحسان کرباسی‌زاده بررسی وضعیت فلسفه علم در ایران
15:50 تا 16:20 پذیرایی

پيوند برنامه كامل سخنراني‌ها

دانلود مقالات نشريۀ «منطق‌پژوهي»

نشريۀ «منطق‌پژوهي» در پی گرانی كاغذ تصميم به نشر الكتروني شماره‌هاي خود گرفته است. مقالات اين نشريه از آدرس زير دانلود مي‌شود:

http://logicalstudy.ihcs.ac.ir/

به اميد الكتروني شدن همه نشريه‌هاي كشور!

مقالۀ «پيوند ضرورت در حمل و ضرورت در حكم از نگاه سهروردي و ملاصدرا»

 فصلنامه خردنامه صدرا شماره 68، تابستان 1391 منتشر شد. مقالۀ منطقي زير يكي از مقالات اين شماره است:

علم الهدي، سيدعلي، «پيوند ضرورت در حمل و ضرورت در حكم از نگاه سهروردي و ملاصدرا»، خردنامه صدرا شماره 68، تابستان 1391، ص 17-24.

چکيده:

فيلسوفاني كه روش علم را قياس برهاني ميدانند بلحاظ روش شناختي ناچارند گزاره هاي علوم را قضاياي حملي موجب كلي ضروري بدانند و از سوي ديگر در علوم اغب قضايا داراي جهت فعليت يا امكان هستند. اين تعارض بوسيله ضرورت بتاته سهروردي قابل حل است و همين امر اهميت نظريه وي و ملاصدرا را در تحويل قضاياي علوم به گزاره هاي موجبه كليه ضروريه مشخص ميكند. البته ديدگاه ابن سينا در تفكيك ميان ضرورت در نسبت محمول با موضوع و ضرورت در حكم براي حل معضل يادشده بلحاظ منطقي مردود است.


کليدواژگان:

ضرورت در نسبت، ضرورت حمل، ضرورت صدق، ضرورت ذاتي، ضرورت بتاته، برهان، قياس

بررسي ومقايسه مباحث منطقي اشارات و شفاء در نهج اول تا سوم اشارات - پایان نامه آقای مجتبي سيفي

جناب آقای مجتبی سیفی (دانشجوی دکترای فلسفه غرب دانشگاه اصفهان) پایان نامۀ ارشدشان را كه در دانشكدۀ الهيات دانشگاه تهران گذرانده بودند در اختيار وبلاگ قرار دادند تا مورد استفاده و در دسترس عموم قرار بگيرد:

سيفي، مجتبي - بررسي و مقايسه مباحث منطقي اشارات و شفاء در نهج اول تا سوم اشارات

از لطف آقاي سيفي سپاس‌گزارم و آرزوي پيشرفت و تعالي برايشان دارم.