انتشار کتاب "تحلیل منطقی استدلال" شرح منطق اشارات ابن سینا (نهج هفتم تا دهم)

 

کتاب "تحلیل منطقی استدلال، شرح منطق اشارات ابن سینا (نهج هفتم تا دهم)" منتشر شد

چکیده:

تحلیل منطقی ابن سینا از استدلال بر دو گونه است:

۱) تحلیل صوری

۲) تحلیل مادی.

تحلیل صوری استدلال یعنی واشکافی ساختارهای مشترک در پس استدلال هایی که در بافتارهای گوناگون دانش و اندیشه انسانی به کار می روند؛ و تحلیلی مادی استدلال یعنی تحلیل معرفت شناختی آن از حیث مقدمات، ساختار و نتیجه بر اساس سه معیار باور، صدق و توجیه.

منطق بیرونی و درونی علم، منطق پرسش و آسیب شناسی منطق استدلال از دیگر موضوعاتی اند که ابن سینا در این بخش از اشارات بررسی می کند و این کتاب به گزارش و سنجش آنها می پردازد.

 

انتشار این کتاب را در آستانه سال نو به دوست گرامی، جناب آقای دکتر عظیمی تبریک می گویم و چشم در راه انتشار کتاب بعدی وی در سال جدید خواهیم بود.

سال نو پیشاپیش بر همه منطق دوستان مبارک باد.

گفتارهای ابن سینا – دوره دوم - در باب مدخل شفاء

گروه و انجمن علمی فلسفه دانشگاه تربیت مدرس دومین دوره از «گفتارهای ابن‎سینا» را برگزار می‎کند.

در باب مدخل شفاء

اسدالله فلاحی 

موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

چهارشنبه، ۱۱ و ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۵ـ ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۸

دانشکده علوم انسانی ـ دانشگاه تربیت مدرس

منبع 

تغییر کوچک در زمان و مکان سخنرانی دکتر محمود مروارید

به اطلاع می‌رسانم که به دلیل برگزاری هم‌زمان همایشی دیگر در دانشکده ریاضی دانشگاه امیرکبیر، تغییر کوچکی در زمان و مکان سخنرانی دکتر محمود مروارید رخ داده است: 

ساعت سخنرانی 4:30 عصر

اتاق 202 دانشکده ریاضی دانشگاه امیرکبیر

روز چهارشنبه 4 اسفند 95

 

انجمن منطق ایران برگزار می­کند

برهان صديقين

به روايت علامه طباطبايي

 

دکتر محمود مروارید

پژوهشکدۀ فلسفۀ تحلیلی، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی

گاه گفته مي‌شود برهاني كه علامه طباطبايي در حاشيه اسفار براي اثبات وجود خداوند مطرح كرده‌است، بر هيچ اصل يا مسئله فلسفي ابتنا ندارد، و از اين رو مي‌توان آن را مصداق كاملي براي «برهان صديقين» به شمار آورد. اما به نظر مي‌رسد كه اين گفته نادرست است و برهان علامه، بدون بهره گيري از دو فرض فلسفي، يعني نظريه حداکثری مطابقت با عالم وجود و نظریه تعمیم یافته وحدت شخصی وجود به سرانجام مطلوب نمي‌رسد. به ويژه آنكه فرض دوم بسيار مناقشه آميز است، و اثبات آن به هيچ روي از اثبات اصل مدعا (يعني وجود داشتن واجب الوجود بالذات) ساده‌تر نيست.

مکان:  تهران،خیابان حافظ، روبروی خیابان سمیه،دانشگاه امیرکبیر،

دانشکدۀ ریاضیات و علوم کامپیوتر، طبقه دوم، اتاق ۲۰۲

 

زمان: چهارشنبه،۴ اسفند ۱۳۹۵،ساعت ۴:۳۰  بعدازظهر

برای آگاهی از برنامه های انجمن منطق ایران به وب سایت زیر مراجعه فرمایید:

www.irlogic.org