پذيرش دكتري فلسفه تحليلي در سال تحصيلي 95-96

آگهي پذيرش دكتري فلسفه تحليلي در سال تحصيلي 95-96

به اطلاع مي‌رساند پژوهشكده فلسفه تحليلي پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي براي سال تحصيلي 95-96 با ظرفيت چهار نفر دانشجوي دكتري مي‌پذيرد.

همه دانشجوياني كه در آزمون گروه فلسفه اسفند ماه 94 شركت كرده‌اند و مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، مي‌توانند در آزمون پژوهشكده فلسفه تحليلي ثبت‌نام كنند. با توجه به اينكه كدرشته فلسفه تحليلي در دفترچه شماره دو ذكر نشده است، پژوهشكده فلسفه تحليلي مستقيما اسامي متقاضيان را به سازمان سنجش اعلام خواهد كرد. 

مواد و زمان آزمون‌ پژوهشكده فلسفه تحليلي به زودي اعلام خواهد شد. گفتني است پذيرش دانشجويان استعداد درخشان (مطابق آيين‌نامه مربوطه) امكان‌پذير است. 

آدرس:

تهران- نیاوران- میدان شهید باهنر- ضلع جنوبی میدان - پژوهشگاه دانش های بنیادی - پژوهشکده فلسفه تحلیلی  تلفن: 22803669

انتشار مقاله «دشواری‌های فرهنگ‌نگاری منطق» در نقد کتاب فرهنگ‌نامه منطق

شماره 5 و 6  از نشریه نقد کتاب منتشر شد.

مقاله دشواری‌های فرهنگ‌نگاری منطق از بنده در نقد بر کتاب «فرهنگ‌نامه منطق» در این شماره آمده است. این کتاب را قبلا در همین وبلاگ معرفی کرده بودم: منطق در ايران - انتشار کتاب «فرهنگ‌نامه منطق».

سخنرانی دربارۀ «قضیۀ حقیقیه نزد پل تام»

روز دوشنبه 23 فروردین 95 سخنرانی بنده با موضوع زیر که قبلا در موسسه حکمت و فلسفه و دانشگاه تربیت مدرس ارائه شده بود مجددا در پژوهشکده فلسفه تحلیلی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی برگزار می‌شود:

قضایای حقیقیه نزد پل تام

چکیده:
پل تام در شش سال گذشته دست کم چهار تحلیل از قضایای حقیقیه در سنت منطق سینوی ارائه کرده است که دو مورد از آنها بر سورهای مرتبۀ دوم استوار است و یک مورد بر جهت‌های ضرورت و امکان و چهارمی بر ادات‌های مفهومی منطق گزاره‌ها مانند لزوم و عناد. نگارنده نیز در همین سال‌ها تحلیل‌های نسبتا متفاوتی ارائه کرده است که تحلیل‌های او، افزون بر جهت‌های ضرورت و امکان، از مفاهیم زیر بهره برده است: محمول وجود، محمول صدق، ادات‌های مصداقی منطق گزاره‌ها مانند استلزام مادی و عاطف. همه تحلیل‌های تام و نگارنده کاستی‌هایی دارند که در این سخنرانی می‌خواهیم به کاستی مشترک یکی از این تحلیل‌ها بپردازیم و راه تازه‌ای برای زدودن آن پیشنهاد بدهیم.

اثیر الدین ابهری برای نخستین بار شرط «امکان موضوع» را به مفهوم قضایای حقیقیه  افزوده است و این شرط در تحلیل‌های تام و نگارنده به صورت «امکان وصف موضوع» برداشت شده که برداشت نادرستی است و باید به صورت «امکان ذات موضوع» اصلاح شود. ما این کار را به کمک صورت‌بندی مرتبۀ دوم از قضایای حقیقیه انجام داده، نشان می‌دهیم که کاستی‌های گوناگون تحلیل‌های پیشین به خوبی از میان برمی‌خیزد.

مکان: تهران ، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
زمان: دوشنبه، 23 فروردین 1395، ساعت 4 بعد از ظهر

سخنرانی آقای بهنام ذوالقدر در دانشگاه امیرکبیر (انجمن منطق ایران)

 

انجمن منطق ایران برگزار می­کند

نظریۀ گلوآن‌ها؛ دربارۀ هیچ و همه‌چیز
(نظریۀ پریست دربارۀ وحدت اشیا)
Gluon Theory; about nothing &everything

بهنام ذوالقدر

گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس

هر چیزی یک چیزاست. هر میز یک میز است. هر گزاره یک گزاره است. هر شکل هندسی یک شکل هندسی است.  «یک» در این جملات به چه معناست؟ شاید این پرسش مهم به نظر نرسد، ولی می‌توان آن را به گونه‌ای دیگر مطرح کرد. چه چیز موجب وحدت اشیاء می‌شود؟ به عبارت دیگر، چه چیز از مجموعه‌ای از کثرات یک واحد را می‌سازد؟

در پاسخ به این پرسش، گراهام پریست نظریۀ گلوآن‌ها را ابداع کرده است. نظریه‌ای که در وجه متافیزیکی مبتنی بر «تناقض‌باوری» و «ماینونگ‌گراییِ وجهی» و در وجه منطقی مبتنی بر یک «منطق فراسازگار» است. در این سخنرانی ابتدا نظریۀ گلوآن‌ها را معرفی کرده و سپس بر اساس آن، وحدت کل عالم یا به عبارتی همه‌چیز را بررسی خواهیم کرد و سپس وضعیتِ متافیزیکیِ عدمِ مطلق یا به عبارتی هیچ را مورد بحث قرار خواهیم داد. رابطۀ میان این دو شیءِ مرموز، یعنی هیچ و همهچیز، دغدغۀ اصلی این سخنرانی خواهد بود.

مکان:  تهران،خیابان حافظ، روبروی خیابان سمیه،دانشگاه امیرکبیر،

دانشکدۀ ریاضیات و علوم کامپیوتر، طبقه سوم، اتاق 304

 

زمان: چهارشنبه،25فروردین 1395،ساعت 4:30بعدازظهر

برای آگاهی از برنامه های انجمن منطق ایران به وب سایت زیر مراجعه فرمایید:

www.irlogic.org

سمينارهاي گروه فلسفه دانشگاه تربيت مدرس تهران بهار 95

سمينارهاي گروه فلسفه دانشگاه تربيت مدرس تهران ویژۀ بهار 95 به دو زبان فارسی و انگلیسی به شرح زیر برگزار می‌شود:

١٣٩٥/١/٢٣ 
معرفي منطق خواست و مباني فلسفي-روانشناختي آن
عامر آميخته - دانشگاه تربيت مدرس تهران

 ١٣٩٥/٢/٦
تلازم، عليت و فروكاهش
اميرحسين زاديوسفي - دانشگاه تربيت مدرس تهران 

١٣٩٥/٢/٢٠
رابطه‌ي عمل و ارزش
امير صائمي - پژوهشگاه دانش هاي بنيادي 

١٣٩٥/٣/٣
فلسفه اسلامي تحليلي؛ در باب آنچه نيست
داود حسيني - دانشگاه تربيت مدرس تهران 

دوشنبه‌ها: ساعت 10 تا 12
تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، سالن استاد شکویی  

 

PHILOSOPHICAL LECTURES (IN ENGLISH)
Tarbiat Modares University, Philosophy Department
Spring 2016 - Venue: Shakooee Hall 

Axiology of Theism: A Kantian Viewpoint
Ebrahim Azadegan – Sharif University
Monday: 10-12, 18 April / 30 Farvardin

The Being of Non-Being
Behnam Zolghadr – Tarbiat Modares University
Monday: 10-12, 2 May / 13 Ordibehesht

Humean Theory of Reasons and Its Discontents
Seyed Mohsen Eslami – Tarbiat Modares University
Monday: 10-12, 16 May / 27 Ordibehesht

Truthmaker for Negative Truths
Seyed Mohammad Ali Hodjati – Tarbiat Modares University
Monday: 10-12, 30 May / 10 Khordad

استخدام پسادکتری در «منطق معرفت و معرفت شناسی اجتماعی» در دانشگاه بایرویت

گروه فلسفه دانشگاه بایرویت در آلمان یک پژوهشگر پسادکتری در «منطق معرفت و معرفت شناسی اجتماعی» به مدت سه سال استخدام می کند. مهلت ثبت نام تا 30 آوریل (10 اردیبهشت) و آغاز استخدام اوایل سپتامبر (اواسط شهریور) است. برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

انتشار ترجمه انگلیسی از کتاب «پری هرمینیاس» اثر پولس پارسی نخستین منطق دان ایرانی

کتاب «ترجمه انگلیسی پری هرمینیاس پولس پارسی» از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی در واپسین روزهای سال 94 منتشر شد.

(منبع: نسخه خطی سریانی «پری‌هرمنیاس» پولس پارسی به انگلیسی ترجمه شد)

این کتاب که گزارشی کوتاه از کتاب «باری ارمینیاس» یا همان «عبارت» از مجموعه أرگانون ارسطو است به همراه نامه ای درباره منطق که پولس فارسی به انوشیروان نوشته است نخستین آثار منطقی است که از یک دانشمند ایرانی به جا مانده است. البته متن فارسی این دو اثر از بین رفته و تنها ترجمه سریانی آنها به دست ما رسیده است.

به تازگی هوگونارد روشه کتاب «پری هرمینیاس» را از سریانی به فرانسه برگردانده و جناب آقای سعید حیاتی (دانش آموخته دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی و دانشجوی زبان سریانی دانشگاه سالزبورگ اتریش) و دکتر پل استیونسون از آمریکا آن را از سریانی به انگلیسی ترجمه کرده اند.

آقای حیاتی که این کتاب را به تازگی در اتریش معرفی کرده چکیده زیر را درباره آن نوشته است:

- چگونه به پری هرمینیاس پولس پارسی رسیدم؟

*: در جریان ترجمه کتاب دستور زبان آرامی توماس آرایاتینال، در دل به این فکر بودم که ای کاش می توانستم کاری شایسته و بایسته در حوزه مطالعات سریانی انجام دهم. آشنایی با جناب استاد مصطفی یونسی و کار مشترک روی نامه پولس پارسی [به انوشیروان] بخصوص زمانی که در فرصت مطالعاتی آمریکا بودم به یمن تذکر جناب استاد یونسی و تلاشی افزون از طریق دوستانی از ژاپن و ایتالیا، به متن پری هرمینیاس پولس پارسی رسیدم.

- چه کسانی در ترجمه و آماده سازی این کتاب یارای من بودند؟

*: 1. دفتر همکاری های بین المللی وزارت خارجه اقلیم کردستان، 2. ریاست دانشگاه نوروز دهوک، 3. دکتر پل استیونسون، 4. دکتر محمد صدیق، 5. استاد بنیامین حداد، 6. جناب شلیمون ایشو خوشابا.

- پولس پارسی کیست؟

*: با وجود همه شائبه هایی که راجع به نام و هویت وی وجود دارد، گاهی وی پل نصیبینی خوانده شده و گاه فیلسوفی از ریو اردیشیر معرفی شده است. ولی بر اساس نگاه درون متنی، نام وی «پولس پارسی» و متأله ای قرن ششمی است و بین حدود 531 تا 578/9 م. حیات داشته است.

- دلایل اهمیت پری هرمینیاس پولس پارسی کدامند؟

1- این متن به همراه اشاره سرجیوس رأش عینا جزء معدود منابع دوره باستان متأخر هستند که به روشنی بر اهمیت متون منطقی اشاره کرده اند.

2- این اثر پولس پارسی به همراه بخشی از نامه ایشان به خسرو انوشیروان (که ترجمه فارسی و انگلیسی آن در حال ویرایش نهایی است) جزئی از منابع در دسترس هستند که نشان می دهند پولس پارسی دروازه ورود ارغنون ارسطو به الهیات کلیسای شرق بوده است.

3- متن پری هرمینیاس نقض تحلیل های پیتر براون، دیوید هرناندز و فیلیپ وود است راجع به این سؤال که چرا متألهان سریانی دوره متأخر باستان متون منطقی یونانی را ترجمه می کردند؟

- جایگاه ترجمه پولس پارسی در میان ترجمه ها و تفسیرهای پری هرمینیاس پولس پارسی کجاست؟

*: با نگاهی به آثار در دسترس مشاهده می شود که ترجمه پولس پارسی بعد از آثار بوئتیوس، آپولیوس، آمونیوس، استفانوس ، پروبا و قبل از یعقوب ادسایی، جرج اسقف اعراب و حنین ابن اسحاق قرار دارد.

با سپاس از آقای حیاتی که اطلاعات بالا را در اختیار وبلاگ گذاشتند.

از دیگر آثار آقای حیاتی:  

انتشار نخستین کتاب فارسی در موضوع دستورزبان‌های سریانی، آرامی و آشوری

و مجموعه هفت جلدی کتابشناسی زبان های کهن آسیای غربی (انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)