درگذشت هیلاری پاتنم، فیلسوف تحلیلی معاصر

درگذشت هیلاری پاتنم، فیلسوف تحلیلی معاصر

هیلاری پاتنم فیلسوف تحلیلی معروف روز یک شنبه 23 اسفند 94 در نود سالگی درگذشت. اندیشه های پاتنم حوزه های گوناگون فلسفه مانند متافیزیک، معرفت شناسی، فلسفه علم، فلسفه ذهن، فلسفه زبان و فلسفه ریاضیات را در بر می گرفت.

هیلاری پاتنم

زندگی پاتنم (به گزارش ویکی پدیا):

هیلاری وایت هال پاتنم در ۳۱ ژوئیه ۱۹۲۶ در شیکاگو ایلینویز چشم به جهان گشود. تا ۱۹۳۴ که با خانواده‌اش به آمریکا بازگشت در فرانسه زندگی کرد. مادرش یک یهودی و پدر وی نویسنده و مترجمی سرشناس با تمایلات کمونیستی بود.

پاتنم در سال ۱۹۴۸ موفق به اخذ مدرک کارشناسی در فلسفه و ریاضیات از دانشگاه پنسیلوانیا شد. سپس تحصیلات تکمیلی‌اش را ابتدا در دانشگاه هاروارد و سپس در دانشگاه یو سی ال ای گذراند و در سال ۱۹۵۱ فارغ التحصیل شد.

استادان او هانس رایشنباخ و رودلف کارنپ هر دو از پوزیتیویست‌های منطقی بودند، یعنی همان مکتبی که رد دیدگاه‌های آن، از تلاش‌های اصلی پاتنم بود.[۱]

وی نخست به تدریس فلسفه در دانشگاه نورث وسترن مشغول شد و سپس به دانشگاه پرینستون، جایی کهرودلف کارنپ و جورج کریزل (به انگلیسی: Georg Kreisel)، اساتید برجسته حوزهٔ منطق ریاضی، به تدریس اشتغال داشتند نقل مکان کرد و اقبال همکاری و آموختن از ایشان را یافت. پاتنم در سال ۱۹۶۲ با روث آنا ژاکوب(به انگلیسی: Ruth Anna Jacobs) که خود از مفسران مهم سنت پراگماتیسم امریکایی در دانشگاه کالیفرنیا بود ازدواج کرد. ‎ وی سال‌هایی را هم به آموزش فلسفه علم در مؤسسه فناوری ماساچوست گذراند و از آن پس تا هنگام بازنشستگی به تدریس در مقام استاد فلسفه در دانشگاه هاروارد خدمت نمود.

 

آثار ترجمه شده پاتنم به زبان فارسی

مقالات:

«معنای معنا»،

«تقویت نظریه‌ها»[۶]،

«آیا معنی‌شناسی ممکن است؟»،

«تبیین و ارجاع»،

«رئالیسم چیست؟»[۲] 

کتابها:

«بازنمود و واقعیت» ۱۹۸۸[۷]،

«ذهن، زبان و واقعیت» ۱۹۷۵،

«عقل، صدق و تاریخ» ۱۹۸۱،

«دوگانگی واقعیت/ارزش» ۲۰۰۲[۸] 

و «اخلاق بدون هستی شناسی» ۲۰۰۴[۹] 

پیوند: صفحه پاتنم در ویکی پدیا انگلیسی 

انتشار  بخش دوم شرح منطق اشارات (به قلم دکتر مهدی عظیمی) با عنوان «تحلیل منطقی گزاره»

کتاب 

تحلیل منطقی گزاره

شرح منطق اشارات (نهج سوم تا ششم)

به قلم دوست گرامی دکتر مهدی عظیمی در انتشارات حکمت اسلامی وابسته به مجمع عالی حکمت اسلامی منتشر شد.

منبع: http://hekmateislami.com/showdata.aspx?dataid=11839&siteid=1 

این بخش از اشارات و تنبیهات به مبحث «قضایا» از بخش «تصدیقات» می پردازد.

گفتنی است که جلد نخست این کتاب که به بخش «تصورات» مربوط است سال گذشته به نشر رسیده بود. پیوند زیر در آغاز سال جاری مربوط به این جلد است:

انتشار شرح فارسی منطق اشارات به قلم دکتر مهدی عظیمی - یکشنبه شانزدهم فروردین ۱۳۹۴

انتشار این دو جلد را به ایشان تبریک می گویم و آرزوی کامیابی برای ایشان در انتشار جلد سوم  (بخش قیاس) دارم.

بحث و گفتگویی در باب منطق ریاضی در دانشگاه امیرکبیر

گروه منطق ریاضی دانشگاه امیرکبیر برگزار می کند:

بحث و گفتگویی در باب منطق ریاضی (روز منطق سال نود و چهار)

با سخنرانی آقایان دکتر لطف الله نبوی و دکتر محمد باقری

به همراه میزگرد،  بحث و گفتگو و برنامه های جنبی علمی مرتبط با منطق
 
 زمان 5 اسفند 94   ساعت 10 صبح اتاق 304 
دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر
 

انتشار مقالۀ «تصحیح و تحقیق رسالۀ «اللامع في الشکل الرابع» نوشتۀ مجد الدین جیلی»

به تازگی مقاله‌ای از نگارنده با عنوان تصحیح و تحقیق رسالۀ «اللامع في الشکل الرابع» نوشتۀ مجد الدین جیلی در نشریۀ فلسفه و کلام اسلامی (دوره 48 شماره 2 پاییز و زمستان 1394) منتشر شده است. این مقاله که دربارۀ موجهات شکل چهارم است نخستین مقاله در این موضوع در تاریخ منطق به شمار می‌رود.

چکیده

مجدالدین عبدالرزاق جیلی (د. ح. 570 ق.)، برای نخستین بار در تاریخ منطق، در رسالۀ اللامع فی الشکل الرابع به مختلطات شکل چهارم پرداخته است. پیش از او، دنحای کشیش (ح. 800م.) و ابوالفتوح ابن‌صلاح همدانی (د. 548ق.)، معاصر جیلی، مطلقات شکل چهارم را به تفصیل طرح کرده بودند. جیلی در رسالۀ اللامع تنها به موجهات «بسیط» شکل چهارم پرداخته و هیچ اشاره‌ای به موجهات «مرکب» نکرده است. شاگرد او، فخر رازی، نیز تنها به موجهات «بسیط» شکل چهارم پرداخته و تنها در جهت نتیجۀ سه اختلاط با استاد مخالفت کرده است. شاگرد فخر رازی، زین‌الدین کشّی (د. ح. 625ق.)، پس از او، موجهات «مرکب» شکل چهارم را نیز بررسی کرده است. پس از این‌که افضل الدین خونجی (د. 646ق.)، به انعکاس سالبۀ جزئیه در برخی موجهات مرکبه پی برد، اثیر الدین ابهری (د. ح. 660ق.) سه ضرب منتج تازه در مختلطات شکل چهارم کشف کرد.

کلیدواژگان

شکل چهارم؛ قیاس؛ مجدالدین جیلی؛ مختلطات؛ موجهات