همایش دوروزه منطق ریاضی برگزار شد

همایش دو روزه منطق ریاضی و کاربردهای آن دیروز و امروز 27 و 28 آذر 90 در دانشگاه شهید بهشتی به همت اساتید محترم دکتر مجتبی منیری و دکتر پورمهدیان برگزار شد. سخنرانی های استاد علی عنایت و استاد یو یانگ به زبان انگلیسی و بقیه به زبان فارسی بود. سخنرانی آقای احمد کریمی هم به علت عدم حضور ایشان برگزار نشد. استقبال نسبتا خوب (60 الی 70 نفری) استادان و دانشجویان از این همایش و تعداد بالای مقالات ارائه شده نشان از پیشرفت منطق ریاضی در کشورمان دارد.

در انتهای همایش پیشنهاد شد فایل های مربوط به سخنرانی ها در صورت تمایل ارائه کنندگان در سایت همایش قرار داده شود. فایل پاورپوینت مقاله این جانب عجالتا در همین جا ارائه می شود:

A second Pretabular Classical Relevant Logic

برنامه سخنرانی‌هاي همايش «منطق رياضي و كاربردهاي آن»

برنامۀ سخنراني‌هاي همايش «منطق رياضي و كاربردهاي آن» اعلام شد. اين همايش در روزهاي چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۷ و ۲۸ آذر ۱۳۹۲ برگزار خواهد شد. اين جانب هم مقاله‌اي دارم كه در آخرين سخنراني نوبت صبح روز نخست ارائه خواهم كرد.

عنوان مقالۀ بنده: A Second Pretabular Classical Relevant Logic .

به نقل از سايت همايش

مقاله «استنتاج از دو ممكن نزد ابن سينا و رابطه آن با دو تعريف از قضاياي حقيقيه و خارجيه»

نشريۀ آينۀ معرفت شماره ۳۵ (تابستان ۹۲) منتشر شد. مقاله اين‌جانب با عنوان «استنتاج از دو ممكن نزد ابن سينا و رابطه آن با دو تعريف از قضاياي حقيقيه و خارجيه» یکي از مقالات اين شماره است كه چكيدۀ آن را در اينجا مي‌بينيد:

چکيده   

استنتاج قضيه ممكنه از دو قضيه ممكنه يكي از نزاع هاي پردامنه در منطق قديم است كه ارسطو، ابن سينا، فخر رازي، خواجه نصير و قطب رازي بر آن مهر تاييد زده اند، در حالي كه خونَجي، ابهري، ارموي و كاتبي آن را مردود شمرده اند. شگفت اين است كه منطق جديد در اين نزاع جانب گروه دوم را مي گيرد. از سوي ديگر، اخيراً معلوم شده است كه منطق دانان قديم هر يك از قضيه حقيقيه و خارجيه را به اشتراك لفظ در دو معنا به كار برده اند بدون اينكه از اين اشتراك لفظ آگاه باشند: ملاك تقسيم، در يك معنا، رابطه عقدالوضع و عقدالحمل است و در ديگري، ظرف وجود موضوع. بنا به ملاك نخست، قضاياي حقيقيه به صورت موجهاتي و با ادات هاي ضرورت و امكان تفسير مي شوند؛ در حالي كه بنا به ملاك دوم، اين قضايا فاقد هر گونه جهتي هستند و در برابر، قضاياي خارجيه با محمول وجود تحليل مي شوند. در اين مقاله، پس از گزارش نزاع ياد شده درباره استنتاج از دو ممكن، نظرات، ايرادات و دفاعيه ها را به زبان منطق جديد صورت بندي كرده و نشان داده ايم كه طرفين نزاع تصور يكساني از قضاياي حقيقيه و خارجيه نداشته اند: موافقان استنتاج از دو ممكن، تفسير نخست و مخالفان، تفسير دوم را در ذهن داشته اند.

کليدواژگان: قضيه ممكنه، استنتاج، حقيقيه

مشاهده متن    PDF 1767KB   

پي‌نوشت: پيوند اخير مربوط به سايت مگيران است كه براي دانلود مقاله، نياز به ثبت نام و پرداخت آنلاين دارد. براي دانلود رايگان بايد منتظر انتشار نشريه در سايت اختصاصي نشريۀ آينۀ معرفت بود.

دو مقالۀ فلسفي و منطقی از وحيد خادم زاده، محمد سعيدي مهر و مهدی عظیمی

نشريۀ «فلسفه و كلام اسلامي» (دانشكدة الهيات دانشگاه تهران) سال 46 شماره 2 (پاييز و زمستان 92) منتشر شد. در اين شماره، دو مقاله آمده است كه يكي به مغالطه‌هاي موجود در براهين «ابطال تسلسل نامتناهي» مي‌پردازد و ديگري به نادرستي قاعدۀ «نقض موضوع».

 بررسي شرايط سه گانه تسلسل محال  وحيد خادم زاده*، محمد سعيدي مهر    ص 41
 چکيده    مشاهده متن    [PDF 210KB]   

حكما با توسل به شرايط سه گانه «فعليت اجزاء»، «اجتماع در وجود» و «ترتب حقيقي»، كوشيده اند تا وجود نامتناهي در مجموع هايي همانند سلسله اعداد، حوادث زماني و نفوس مفارق را توجيه كنند و آن ها را از گزند برهان هاي ابطال تسلسل مصون دارند.
در اين مقاله نشان داده مي شود كه توسل به شرايط مذكور براي خروج سلسله اعداد، حوادث زماني، و نفوس مفارق از دايره نامتناهي بالفعل با موفقيت همراه نبوده است. تلازم عدد با كثرت در شرط اول، فقدان معناي مناسب براي اصطلاح «معيت» در شرط دوم، و لحاظ محدوديت هاي ذهن انساني در توجيه شرط سوم سبب مي گردد كه كارآيي اين شروط با چالشي جدي روبه رو گردد.

کليدواژگان: نامتناهي، تسلسل، فعليت، معيت، ترتب

نقضِ «نقض موضوع» مهدي عظيمي *   ص 83
 چکيده    مشاهده متن    [PDF 210KB]   

در كتاب هاي منطق اسلاميِ دوره معاصر، «نقض موضوع» را قاعده اي برشمرده اند كه بر پايه آن مي توان از يك گزاره كليِ صادق، گزاره صادق ديگري را به دست آورد كه موضوع اش نقيض موضوع گزاره نخستين باشد و كم و كيف اش نيز دگرگون شده باشد. بنابراين، با كاربست اين قاعده بر موجَبي كلي مانند «هر الف ب است» سالبي جزئي همچون «برخي از نه ـ الف ب نيست» به دست مي آيد. در اين جستار، اما، نمايان خواهد شد كه همواره چنين نيست، بل كه گاه نتيجه نيز مانند مقدمه، موجبي كلي مثل «هر نه ـ الف ب است» از آب درمي آيد؛ و آن هنگامي است كه موضوع گزاره اصلي اخص مطلق از محمول، و محمول برابر با عام ترين مفهوم كلي باشد. بدين سان آشكار خواهد شد كه قاعده نقض موضوع كليت ندارد و تخصيص بَردار است.

کليدواژگان: نقض موضوع، نقض الموضوع، تخصيص، عام ترين مفهوم كلي

پي‌نوشت: پيوندهاي «مشاهدۀ متن» مربوط به سايت مگيران است كه براي دانلود مقاله‌ها، نياز به ثبت نام و پرداخت آنلاين دارد. براي دانلود رايگان بايد منتظر انتشار مقالاه‌ها در سايت اختصاصي نشريۀ فلسفه و كلام اسلامي بود.