آلویس اشپرنگر مصحح و مترجم رساله شمسیه کاتبی

قبلا ترجمه انگلیسی رساله شمسیه را در سایت ویلفرید هاجز دیده و نام مترجم آن را از یاد برده بودم. اما با مراجعه به آن با شگفتی دریافتم که مترجم همان آلویس اشپرنگر است که در پست پیشین معرفی کرده بودم! واقعا چه پرکار بوده است این مرد!  

همچنین می توانید متن عریی و انگلیسی رساله شمسیه را ببینید که در پیوست نخست فرهنگ اصطلاحات علوم مسلمانان در سال 1854 در کلکته هند چاپ شده بود.  البته پیوند اخیر در سایت مکتبة المصطف است که برای دانلود پی دی اف، یک نوار سبز رنگ دارد که پنج شماره دو رقمی روی آن نوشته شده است. یکی از این عدد تکراری است و برای آغاز دانلود باید عدد تکراری سمت چپ را کلیک کنید.

اطلاعات کتاب شناختی این اثر چنین است : 

 Aloys Sprenger, (1854), Dictionary of Technical Terms used in the Sciences of the Mussalmans, containing the Logic of the Arabians, Bengal Military Orphan Press, Calcutta. 

آلويس اشپرنگر نخستین ناشر «قسطاس الافکار»

در پست پیشین، انتشار کتاب «قسطاس الافکار» شمس الدین سمرقندی را گزارش کردم.  

اما امروز متوجه شدم که  آلویس اشپرنگر (Aloys Sprenger 1813-1893)، شرق شناس اتریشی، نخستین ناشر کتاب «قسطاس الافکار» سمرقندی و کتاب دیگر او «آداب البحث» است. او این دو کتاب را در سال 1854م. در کلکته هند به نشر رسانده است.  

 

در زیر، معرفی اجمالی از این پژوهشگر پرتلاش را به نقل از  سایت بنیاد ایران شناسی آورده ام:

 

آلويس اشپرنگر 3 سپتامبر 1813 در تيرول اتريش به دنيا آمد و در سال1893در گذشت.

از 1832 تا 1836 در وين به تحصيل علم طب و زبانهاي شرقي پرداخت.

در 1836 به انگلستان مسافرت كرد و در 1838 تابعيت دولت بريتانيا را پذيرفت.

در 1841 با 1838 تابعيت دولت بريتانيا را پذيرفت.

در 1841 با ارائه پايان نامه اي درباره ي تاريخچه ي طب اسلامي، كه با سود جستن ازنسخ خطي عربي نوشته بود، موفق به دريافت درجه ي دكتري از دانشگاه ليدن گرديد.

در 1843 به شركت هند شرقي در هندوستان پيوست.

در 1844 رئيس كالج اسلامي در دهلي و 1848 دبير انجمن آسيايي بنگال بود.

از 1851 تا 1854 رياست مدرسه ي كلكته را به عهده داشت.

در 1854 به عراق، شام، مصر ، مسقط و چند كشور عربي ديگر، مسافرت كرد.

در 1857 از سمت خود درهندوستان، استعفا داد و در بازگشت به اروپا گنجينه ي گرانبهاي نسخ خطي را كه از كشورهاي عربي به دست آورده بود در اختيار كتابخانه ي سلطنتي برلن قرار داد.

از استاد زبانهاي شرقي در دانشگاه برن بود و در 1881 به هايدلبرگ رفت.

در هايدلبرگ مدتي به تدريس پرداخت و سپس تا پايان عمر به تأليف و ترجمه مشغول بود.

اشپرنگر به بيست و پنج زبان آشنايي داشته است.

در هندوستان مجله ي هفتگي اردو زبان را منتشر كرده و مترجم زبان فارسي بوده است.

19 دسامبر در هايدلبرگ در گذشت.

 

آثار:

1.       محمد (ص) و قرآن

2.       زندگي و تعاليم محمد (ص)

3.       مبادي طب عرب در دوره ي خلافت...(پايان نامه دكتري)

4.       مروج الذهب، تأليف مسعودي (ترجمه به انگليسي)

5.       اصطلاحات الصوفيه،‌تأليف عبدالرزاق كاشاني (چاپ) ...

6.       دو اثر درباره ي كتاب شناسي عربي (تصحيح)

7.       گلستان سعدي (چاپ و اعراب گذاري متن فارسي)

8.       خردنامه ي اسكندري يا سكندرنامه ي بحري، تأليف نظامي گنجوي (تصحيح با همكاري)

9.       فهرستي از نسخ خطي عربي، فارسي و هندوستاني موجود در كتابخانه هاي شاه اوده (گردآوري)

10.   كشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، تأليف محمد علي تهانوي (چاپ مجدد) (1862)

11.   راه هاي مراسلاتي و مسافرتي مشرق زمين

12.   جغرافياي باستان عربستان

13.   «هند بيروني»

14.   «هندبيروني به روايت زاخاو»

15.   گزارش تحقيقات در كتابخانه هاي اسلامي لكهنو

16.   ترجمه ي بلعمي ازتاريخ طبري

17.   تاريخ پيامبران غزالي

18.   «نخستين جلد متن اصلي تاريخ طبري»

19.   «واژه هاي بيگانه در قرآن»

20.   «آيا سعدي شيرازي اشعار ريخته سروده است؟»

21.   «شرحي بر برخي از رونوشتهاي اثر عربي با عنوان رسايل اخوان الصفا»

22.   «درباره ي منشأ و تحوّل نگارش حقايق تاريخي در ميان مسلمانان»

23.   «نكاتي درباره ي چاپ اثر ابن خرداد به توسط باربيه دومنار و درباره ي ماليات زمين در عهد امپراتوري خلفا»

 

 

كتابهايي كه توسط اشپرنگر يا با همكاري وي تصحيح و چاپ شده اند:

 

 

24.   سيرة ‌اليميني، تأليف عتبي. دهلي: 1848

25.   ارشاد القاصد الي اسني المقاصد،‌تأليف ابن ساعد انصاري اكفاني.كلكته: 1849

26.   فهرست كتب الشيعة و اسماء‌المصنفين، تأليف محمد بن حسن طوسي. كلكته:1853-1855 (تصحيح با همكاري مولاي عبدالحق)

27.  آداب السمرقندي، تأليف شمس الدين سمرقندي.كلكته 1854.

28.  قسطاس الميزان، تأليف شمس الدين سمرقندي كلكته 1854.

29.  الحسبة و الاحتساب، تأليف محمد علي تهانوي. كلكته: 1854

30.  معجم المصطلحات العلمية لدي المسلمين. بنگال: 1854 (تصحيح با همكاير محمد علا)

31.  الاصابة في تمييز الصحابة‌، تأليف ابن حجر عسقلاني كلكته :1856-1888 بابل:1880

32.  الاتقان في علوم القرآن ،تأليف عبدالرحمن سيوطي

33.  الاستبصار فيما اختلف من الاخبار، تأليف شيخ طوسي

34.  تاريخ الخلفاء، تأليف عبدالرحمن سيوطي

35.  تاريخ الغزنويه، تأليف عتبي

36.  حدود النحو، تأليف عبدالله فاكهي

37.  الرسالة‌الشمسيه، تأليف نجم الدين كاتبي

38.  القاموس المحيط، تأليف مجدالدين محمد فيروزآبادي

39.  كتاب الرجال، تأليف شيخ طوسي

40.  الكشاف في تفسير القرآن ،تأليف ابوالقاسم زمخشري

41.  مقامات حريري، تأليف قاسم حريري

42.  نخبة الفكر، تأليف ابن حجر عسقلاني

43.  نفحة اليمن، تأليف شرواني

44.  نوادر قليوبي

 

درباره اش:

فهرستي از كتابهاي شرقي اشپرنگر

مطالعات عربي در اروپا

«گوشه اي ازتاريخ ظهور اسلام شناسي بورژوآيي اروپاي غربي» 

 

دو منبع زیر نیز اطلاعاتی درباره اشپرنگر داده اند: 

 

  • DR. ALOYS SPRENGER (1813-1893) - Allama Iqbal

    www.allamaiqbal.com/publications/journals/review/apr95/5.htm
  • www.dawn.com/news/1171434
  • انتشار کتاب قسطاس الافکار در ترکیه

    کتاب گران سنگ قسطاس الافکار اثر شمس الدین سرقندی با تصحیح و تحقیق نجم الدین پهلوان در انتشارات یازمالار (نوشته ها) در آنکارای ترکیه منتشر شد.  

    Kıstâsu'l-Efkâr

       

     قبلا در پیوند زیر، نسخه پایان نامه دکترای این کتاب را معرفی کرده بودم: 

    کتاب «قسطاس الافكار» سمرقندي - دوشنبه بیست و سوم دی ۱۳۹۲ 

     پیش از آن هم در دو پیوند زیر درباره سمرقندی سخنانی گفته بودم:  

     شمس الدین سمرقندی، منطق‌دان ناشناخته - جمعه سوم شهریور ۱۳۹۱ 

    قياس اقتراني شرطي نزد شمس الدين سمرقندي - یکشنبه بیست و یکم خرداد ۱۳۹۱

     که این دومی در ادامه تحقیقاتم درباره قیاس اقترانی شرطی در دو پیوند زیر به آنها رسیده بودم: 

    قياس اقتراني شرطي (متصل لزومي) - بخش دوم - ترديد در شكل سوم - سه شنبه شانزدهم خرداد ۱۳۹۱ 

    قياس اقتراني شرطي (متصل لزومي) - چهارشنبه دهم خرداد ۱۳۹۱

    در این زمینه، مقاله ای هم نوشته ام که در همایش دوم انجمن منطق ایران ارائه کردم و هم اکنون در نشریه منطق پژوهی زیر چاپ است و به زودی منتشر خواهد شد.

    از آنجا که اطلاعات کتاب شناسی در پیوند بالای صفحه در برخی مرورگرها دیده نمی شود، آن را در زیر می آورم، هرچند زبان این اطلاعات به ترکی است:  

     

    Kıstâsu'l-Efkâr

    Düşüncenin Kıstası

     

    Eseri Adı

    Kıstâsu'l-Efkâr

    Müellifi

    ŞemsüddînEs-Semerkandî

    Yayına Hazırlayan

    NecmettinPehlivan

    Özgün Dili

    Arapça

    Yazma Nüshası

    Atıf Efendi Yazma Eser Kütp. No. 1673, 1674; SüleymaniyeYazma Eser Kütp., Ayasofya, No. 2565

    Kategori

    Bilimve Felsefe Serisi

    Yayın Türü

    Çeviri, EleştirmeliMetin

    Yayın Yılı

    2014

    ISBN

    978-975-17-3717-5

    Ölçüler

    576s., 23.5x16.5

    Felsefe, kelâm, astronomi ve geometri alanlarında önemli eserler vermiş olanŞemsüddîn Muhammed b. Eşref es-Semerkandî (ö. 722/1322), mantık alanındaki üstünbaşarısınıKıstâsu’l-Efkâr fî Tahkîki’l-Esrâradlı eserinde ortayakoymuştur. Sistematik bir bütünlüğe sahip olan eser, geleneksel tasavvurât )kavramlar) ve tasdîkât (önermeler) ayırımına dayalı genel mantık konularınıiçerecek biçimde yazılmasının yanı sıra bizzat müellifi tarafındansistemleştirilen ve bütünüyle İslâm düşüncesinin en özgün ürünlerinden biri olanâdâbu’l-bahs ve’l-münâzara” adlı bir tartışma bölümünü de içermektedir. Eser bubölümü ile klasik gelenekteki ilk ve tek örnektir. Eserinde Fârâbî, İbn Sînâ, Fahreddin er-Râzî, Nasîrüddin et- Tûsî, Efdaluddin el-Hûneci, Zeynuddinel-Keşşî, Esîrüddin el-Ebherî, Gazzâlî, ve Ebu’l-Berekât el-Bağdâdî gibiotoritelere başvuran Semerkandî, gerek mütekaddimûn gerekse müteahhirûnunçeşitli kavramsal yaklaşımları karşısında eleştirel bir tutum almaktançekinmemiştir.

    Kıstâsu’ l-Efkâr fî Tahkîki’ l-Esrârın yayına hazırlanmasında AtıfEfendi Yazma Eser Kütüphanesi 1673, 1674 ve Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi, Ayasofya Koleksiyonu 2656 numarada kayıtlı yazma nüshalar esas alınmıştır.

    ناجوانمردی استادان در سوء استفاده از مقالات مشترک با دانشجویان

    بارکشی نااستادان و معضل مقالات علمی-پژوهشی پرنویسنده