در تايپ فارسي، «نیم‌فاصله» يا «فاصله مجازي» فاصله‌اي ناپيدا ميان دو حرف است كه آنها را از حالت چسبان به حالت جدا درمي‌آورد. براي نمونه، عبارت «انسانها مينويسند» با افزودن دو «نيم‌فاصله» به عبارت «انسان‌ها مي‌نويسند» تبديل مي‌شود.

بسيار ديده‌ام كه دوستان در تايپ «نيم‌فاصله» در نرم‌افزار WORD  دشواري دارند. برخي براي «نيم‌فاصله» از دكمه‌هاي Ctrl و - استفاده مي‌كنند. اين كار دست كم دو ايراد دارد: نخست آنكه «نيم‌فاصله» در واژه‌هايي كه در آخر سطر قرار مي‌گيرند به نماد خط تيره «-» تبديل مي‌شود و بخشي از واژه به سطر بعدي مي‌رود؛ ايراد دوم نيز آنكه «نيم‌فاصله»ها هنگام فهرست‌گيري توسط نرم‌افزار WORD حذف مي‌شوند.

براي رهايي از اين دشواري و تايپ درست «نيم‌فاصله»، دكمه Shift را با حرف چ بگيريد (به عبارت ديگر، دكمه‌هاي Shift و [ را با هم بگيريد).

اگر كسي قبلا، از دكمه‌هاي Ctrl و - در نوشته‌اي استفاده كرده است براي تغيير همه نيم‌فاصله‌هاي قبلي به نيم‌فاصله جديد، اين كارها را در نرم‌افزار WORD به ترتيب انجام دهد:
 
ctrl+H
Find what: ^-
Replace with: ^o
Alt+A
پی‌نوشت ۱۵/۷/۹۰:
با جستجو در گوگل ديدم كه Ctrl+Shift+2 و نيز  Alt+0157 را نيز براي نيم‌فاصله معرفي كرده‌اند! در ويكي‌پديا اطلاعات بيشتري به دست مي‌آوريد.