دو مقاله از چهار منطق‌دان

۱. دوست عزيزم آقاي آتشين صدف و استاد گرامي دكتر سيد محمد علي حجتي در مقاله مشتركي دشواري‌هاي منطقي نقيض‌هاي مفاهيم شامل و راه‌حلّ آن‌ها از ديدگاه ملّاصدرا  را مورد بحث قرار داده‌اند. مقاله در نشريه فلسفه و کلام اسلامی سال ۴۳ شماره ۱ (بهار و تابستان ۱۳۸۹) صفحات ۱۱-۲۷ منتشر شده است.

چکیده:

بنا بر قواعد مربوط به نسبت‌هاي چهارگانه بين مفاهيم، منطق‌دانان اثبات كرده‌اند كه همواره بين نقيض‌هاي دو مفهوم مساوي و عامّ و خاصّ مطلق، به ترتيب، نسبت تساوي و عامّ و خاص مطلق (ولي به صورت برعكس) برقرار است. هنگامي‌كه نسبت بين نقيض‌هاي مفاهيم شامل مورد بحث قرار مي‌گيرد، از آن‌جا كه اين مفاهيم فاقد مصداق و بلكه ممتنع‌المصداق‌اند، استدلالي كه براي اثبات قواعد مذكور به‌كار مي‌رود، دچار مشكل مي‌شود. منشأ مشكل، اعم‌بودن موضوع سالبه محصله از موجبه معدوله است. منطق‌دانان تلاش‌هاي بسياري براي حلّ مشكل كرده‌اند كه به نظر مي‌‌رسد هيچ كدام تمام نيست. در اين مقاله سعي خواهيم كرد نشان دهيم كه در اين ميان ملّاصدرا با نقد ديدگاه مشهور درباره معناي اعم‌بودن موضوع قضيه سالبه، به بيان تفسير صحيح آن، كه خود مبتني بر ديدگاهي از قطب شيرازي است، مي‌پردازد و سپس با استفاده از ويژگي‌هاي قضاياي لابتّيّه، به حلّ مشكل توفيق مي‌يابد.

(فلاحي: از آنجا كه نه عنوان و نه چكيده، «مفهوم شامل» را به صورت آشكار تعريف نكرده‌اند، بايد بگويم كه مقصود از مفاهيم «شامل» يا «فراگير» مفاهيمي است مانند «شيء» و «موجود» كه همه چيز را فرامي‌گيرند. مفاهيم فراگير در برابر مفاهيم تهي همواره براي منطق‌دانان مشكل‌آفرين بوده‌اند. آشكار است كه نقيض «مفاهيم شامل» عبارت است از «مفاهيم تهي» و اين در دو جا منطق‌دانان را با دشواري روبرو مي‌سازد: ۱. نسبت نقيض دو مفهوم ۲. عكس نقيض. مقالة ياد شده به مبحث اول به تفصيل مي‌پردازد و از مبحث دوم در ذيل مبحث اول و در حد اشاره عبور مي‌كند.)

۲. استاد عزيز دکتر احد فرامرز قراملکی و آقاي احمد عبادي در مقاله مشترک تطور تاریخی قضایای ثلاث در همان شماره از همان نشريه (فلسفه و کلام اسلامی سال ۴۳ شماره ۱ (بهار و تابستان ۱۳۸۹)) صفحات ۶۹-۸۹ قضایای حقیقیه و خارجیه و ذهنیه را مورد کاوش تاریخی قرار داده‌اند.

چکیده:
خونجي و پيروان وي، با اثرپذيري از فخر رازي، قضيه محصور را به دو قسم حقيقي و خارجي تقسيم كرده‌اند. ابهري قسم سومي را تحت عنوان «ذهني» به دو قسم پيش‌گفته اضافه مي‌كند. خواجه طوسي و پيروان وي با طرح ديدگاه رقيب به ردّ ديدگاه خونجي مي‌پردازند. تحليل و تبيين تطوّر تاريخي طبقه ‌بندي گزاره حملي به حقيقي، خارجي، و ذهني مسئله تحقيق حاضر است. در پرتو تحليل و تبيين تاريخي اين تقسيم‌بندي، روشن مي شود كه در اين مسئله دو طبقه‌بندي تحت عنواني واحد مطرح شده‌اند. طبقه‌بندي نخستْ تقسيم ثنايي، و طبقه‌بندي دومْ تقسيم ثلاثي ناميده مي‌شود. اين پژوهش سهم منطق‌نگاران دوبخشي قرن هفتم را در بسط و توسعة دانش منطق، با عطف توجّه به مسئله‌اي معيّن، نشان مي‌دهد.

مقاله «كاربردهاي نادرست حمل اوّلي و شايع»

مقاله كاربردهاي نادرست حمل اولي و شايع در نشريه فلسفه و كلام اسلامي (مقالات و بررسيهاي سابق) نوشته اينجانب و آقاي سيد بهاء الدين موحد ابطحي اخيرا منتشر شده است. اين مقاله در ادامه دو مقاله درباره «حمل اولي و حمل شايع» است كه در تاريخ پنجشنبه پانزدهم اردیبهشت 1390 معرفي شده بودند.

چكيده:

حمل اوّلي و شايع را در حلّ بسياري از مسائل فلسفي به‌كار برده‌اند كه برخي از آن‌ها كاربرد نادرست اين دو حمل است. برخي از اين كاربردها، به شبهات فلسفي و پارادوكس‌هاي منطقي مربوط مي‌شود و برخي ديگر را مي‌توان در مباحث مستقل فلسفي يافت: 1. شبهه اخبار از معدوم مطلق، 2. اشكالات وجود ذهني، 3. معمّاي جذر اصم و پارادوكس راسل، 4. پارادوكس اشاره به گيومه و پارادوكس مفهوم اسب، 5. دليل اين‌كه چرا حدّ تام را به كلّيّات خمس نيفزوده‌اند، 6. دليل اينكه چرا محصورات نيازمند وجود موضوع‌اند 7. اثبات اصالت وجود با نظر به مبحث حمل. در اين مقاله، با تحليل فرامرز قراملكي از حمل اوّلي و شايع در منطق جديد، نشان داده‌ايم كه كاربردهاي هفت‌گانه يادشده همگي دچار نوعي خطا و لغزش منطقي‌اند.
 
شگفت اين است كه در همين شماره از نشريه، مقاله ديگري با عنوان حلّ پارادوکس علم به جوهر در کتاب تعلیقات ابن سینا آمده است كه به گمان ما، يكي از كاربردهاي نادرست حمل اولي و شايع است.
 

"فلسفه منطق" اثر «مارك سينزبري» و ترجمه «دکتر سيد محمد علي حجتي» منتشر شد

کتاب "فلسفه منطق" نوشته مارک سینزبری با ترجمه دکتر سیدمحمدعلی حجتی با شمارگان 1500 نسخه و قیمت 3000 تومان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجموعه ‌آشنایی ‌با ‌فلسفه ‌تحلیلی ‌به ‌معرفی ‌شاخه‌های گوناگون فلسفه در حوزه فلسفه تحلیلی می‌پردازد. این ‌مجموعه ترجمه ‌کتاب ‌دو‌جلدی "راهنمایی به موضوع فلسفه" (Philosophy a Quide through the Subject) ویراسته ‌فیلسوف ‌نامبردار‌‌ اِی. سی. گریلینگ است که از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است.

بخش‌های جداگانه این کتاب‌ را ‌فیلسوفان ‌برجسته ‌تحلیلی ‌در ‌شاخه‌های ‌تخصصی‌ خود ‌نوشته‌ و کوشیده‌اند ‌تا ‌مطالب ‌این ‌مجموعه‌ به‌گونه‌ای تنظیم ‌شوند‌ که‌ به‌‌عنوان ‌متن‌ آموزشی ‌به ‌کار علاقه‌مندان ‌فلسفه ‌بیایند.

فلسفه منطق به موضوعاتی فلسفی که حول و حوش مباحث منطقی است می‌پردازد. این موضوعات تنوع زیادی دارند اما در کتاب "فلسفه منطق" که ترجمه فصل دوم کتاب فوق است به پنج موضوع اصلی یعنی دلالت‌شناسی اسامی خاص و اوصاف معین، وجود محمولی، این‌همانی، ضرورت و صدق پرداخته شده و این موضوعات مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند.

نویسنده این اثر مارک سینزبری، در سال 1943 در انگلستان به دنیا آمد و مراحل تحصیل خود را در همان جا طی کرد و از سال 1968 تاکنون مشغول تدریس در مراکز مختلف از جمله دانشگاه ایسکس و کالجهای مختلفی در آکسفورد و دانشگاه لندن بوده است. وی از سال 2002 تاکنون در گروه فلسفه دانشگاه تگزاس در آستین آمریکا مشغول به تدریس بوده و از 1990 تا 2000 نیز سردبیر مجله Mindبوده است.

علاقه اصلی سینزبری فلسفه زبان و فلسفه منطق است و آثار وی نیز عمدتاً در همین زمینه‌هاست. راسل (1979)، پارادوکسها (1988)، فرمهای منطقی (1991)، جدا شدن از فرگه: مباحثی در فلسفه زبان (2002)، دلالت بدون مدلول (2005) و تخیل و تخیل‌گرایی (2009) از جمله آثار وی محسوب می‌شوند.

کتاب "فلسفه منطق" نوشته مارک سینزبری با ترجمه سیدمحمدعلی حجتی از سوی انتشارات حکمت با شمارگان 1500 نسخه و قیمت 3000 تومان منتشر شده است.

منبع: http://www.parsine.com/fa/pages/?cid=38747

مقاله‌اي از دكتر موحد با عنوان «وجه شيء (وجه محمول) و وجه گزاره (وجه سور) در منطق اسلامي»

دكتر ضياء موحد مقاله‌اي در فصل‌نامه جاودان خرد سال هفتم شماره دوم با عنوان وجه شيء (وجه محمول) و وجه گزاره (وجه سور) در منطق اسلامي منتشر كرده است. البته، زبان مقاله به انگليسي است و در ادامه، چكيده فارسي آن را مي‌آورم:

چکيده:

در كتاب هاي منطق سنتي ما قيد ضرورت و امكان گاهي پيش از جمله، گاهي پيش از محمول و گاهي پس از جمله مي آيد و در نتيجه نمي توان از ظاهر جمله تشخيص داد كه عملگر وجه، جمله را مقيد مي كند يا محمول را و به اصطلاح وجه سور (de dicto) است يا وجه حمل (de re). در اين مقاله با بررسي نقيض و عكس جمله هاي موجه و نيز محل آنها در مقدمه هاي قياس كوشش مي كنيم پاسخي براي اين پرسش مهم پيدا كنيم.

کليدواژگان:

ابن سينا، خونجي، وجه شيء(وجه محمول)، وجه گزاره (وجه سور)، منطق سنتي، عكس، قياس، تناقض

کتابی در منطق ربط

اخیرا کتابی در منطق ربط نوشته ام که امیدوارم خلأ آموزشی در این زمینه را پر کند. پنج سال پیش، کتابی از استیون رید را با عنوان "فلسفه منطق ربط" ترجمه کرده بودم که

اولا، از سطح نسبتا بالایی برخوردار بوده، بخش های صوری آن به غایت دشوار بود و همین مسئله سبب می شد خوانندگانِ کمتر ماهر در خواندن آن به دشواری برخورد کنند؛

ثانیا، آن کتاب بیشتر فلسفی بود تا منطقی، به این معنا که تنها دو فصل از کتاب به معرفی منطق ربط پرداخته بود (یک فصل به نظام های استنتاجی منطق ربط و یک فصل به سمانتیک آن) و سایر فصل ها نگاهی فلسفی به منطق ربط داشت. خواننده با خواندن آن دو فصل صوری، مهارت لازم در اثبات و ابطال های صوری نمی یافت.

از این رو، بود که به نظرم می رسید در کنار این کتاب فلسفی، نیازی به یک کتاب صوری تر هست که خواننده را گام به گام با جنبه های فنی منطق ربط آشنا کند و او را برای خواندن کتاب های فلسفی تر آماده سازد.

در کتاب حاضر، تلاش کرده ام به این جنبه صوری منطق ربط بیشتر بپردازم. در این کتاب، دو فصل را به مباحث مقدماتی و شرح منطق کلاسیک اختصاص داده و در سه فصل، به منطق ربط و برهان های ربطی و غیرربطی پرداخته ام؛ در پنج فصل بعدی، سمانتیک منطق ربط را به تفصیل شرح داده و در پایان، کاربردهای منطق ربط در منطق سینوی را با استناد به آثار گذشتگان خودمان نشان داده ام.

از آنجا که قرار است این کتاب به عنوان متن آموزشی منتشر شود، از دوست عزیزم آقای دکتر دارابی خواسته ام که این کتاب را، پیش از چاپ، برای یک دوره به تعدادی از علاقه مندان تدریس کنند تا ایرادهای آموزشی آن را به دست آورده، در متن کتاب اصلاح کنیم. این دوره قرار است در همین تابستان در تهران برگزار شود. با این توضیحات، کسانی که علاقه مند به شرکت در این دوره هستند، می توانند به آدرس ایمیل این جانب (موجود در ستون سمت چپ وبلاگ تحت عنوان"پست الکترونیک" زیر نوار  "منوی اصلی") پیام بفرستند.

پیش نیاز شرکت در این دوره آشنایی با منطق موجهات جدید (نظام های استنتاجی و سمانتیک آنها) است. لطفا در ایمیل ارسالی، درباره میزان آشنایی خود با شاخه های منطق جدید بنویسید. درباره زمان و مکان دوره، توافق گروهی با آقای دکتر دارابی انجام خواهد شد.